گوش به دیوار یک خبر
داکتر حمیدالله مفید داکتر حمیدالله مفید

در میان فرهنگ عامیانه مردم کابل متل ها( ویا ضربالمثل ها) جایگاه ویژه ای دارند.

هواگرگ ومیش بود ، هنوز ستاره چوپان پایش را از گلیم اش دراز نکرده بود ، گویا نمیخواست که به دیگران نشان بدهد که چی کمال ومنالی دارد.

همه تلاش می کردند که پیش از فرارسی شام( گاو گم) خودش را به خانه وکاشانه شان برسانند .من بیخبر از این راز؛ کنار دریاچه گنجواژه های زبان دری به نظاره نشسته بودم ، وشنای واژه ها را تماشا می کردم ،

ضرب المثل : « دلش به کار نمیشود ، داس را به کلوخ تیز میکند»از میان دریاچه گنجواژه ها( کله کشک) میکرد، ومیخواست ؛زور بازو هایش را بمن نشان بدهد.هنگامیکه به قد وقواره اش دیدم ، فهمیدم که ( سرش به تنش می ارزد) باری معانی را که بر شانه هایش می کشید ، اورا ( یک سرو گردن بالاتر و برجسته تر) از دیگر سیال ها وشریک هایش نشان میدهد . از او دعوت کردم تا لحظه ی در کنار من بنشیند ،درخواستم را پذیرفت . خواستم اور ا از میان گنجواژهابیرون بکشم، دیدم بسیار (گرنگ) ووزنین است زورم به او نرسید ، خندید ، وگفت : نترس من خودم بالا می شوم. بمن کمک کن ودستت را بمن بده ،او را کمک کردم وخودش بیرون شد، او را با خود به خانه آوردم وبالای خوان صفحهء کامپیوترم نشانیدم . به او نگاه کردم . خندید وبمن گفت :

میبینی که من چقدر گپ ها در دل دارم . گفتم آری ! راست میگوی . گفت: مرا به دفتر ریاست جمهوری برسان وببین چگونه ثابت میکنم که آغای رئیس جمهور,« دلش به کار نمیشود ، وداس را با کلوخ تیز میکند »،گفتم چگونه؟ گفت: جناب ایشان آرزو میکند تا با کشت وقاچاق مواد مخدر مبارزه کند ؛ ولی نمیتواند ، زیرا بیچاره میداند ؛ که در پشت این هیولای بی سر وبی دم، دستگاه استخبارات سی-آی-ای کمین گرفته وروزانه در طیاراتی که هیآت های رنگه وسیاه وسفید امریکایی ، خواسته ونا خواسته، پنهان وپیدا از این سوی دنیا به آنسوی دنیا ره میپیمایند ، همین مواد نازنین وبجان برابر مخدر پر وخالی میشود . از این رو داسش را به کلوخ تیز میکند .گفتم :

( ای والله یت) راست گفتی ودر سفتی ! سپس گفت : بشرطی که کسی دیگر را خبر نکنی ،مرا به وزارت اطلاعات وفرهنگ برسان ببین که چی (گلی را به آب بدهم که دهنت از شنیدن ان باز ماند) گفتم : بسم الله ( این گز واین میدان) .

گفت : بر اساس فیصله مورخ 26 فبروری سال 2001 شورای عالی علما و دیوان عالی طالبان وبر اساس فرمان ملا محمد عمر رهبر طالبان تندیسه های بودا در بامیان بتاریخ 11 ماه مارچ سال 2001 تر سایی با حملات ددمنشانه نابود گردید .

از بمیان آمدن دولت آغای کرزی 7 سال می گذرد ، طی این این زمان کوچکترین توجه به ساختمان دو باره وباز سازی این تندیسه ها به انجام نرسیده است . سخنگوی وزارت اطلاعات وفرهنگ به پرسش پاسخی گفت :« بازسازی تندیسه های بودا هم از لحاظ فنی وهم از لحاظ مالی کاری دشواری است ؛ که دولت افغانستان در حال حاضر توان انجام آنرا ندارد» . میبنید که وزیر اطلاعات وفرهنگ جناب «خرم» که از بازماندگان حزب اسلامی واز بقایای طالبان است . وبه این باور است که تندیسه های بودا حرام ومال بودایان بت پرست است بنآ« داس را در کلوخ تیز می کند ونمیخواهد تا کاری را به انجام برساند . واگر نه اگر در سال نخست فرمانفرمایی جناب کرزی صاحب مصارف بر اورد آن به مبلغ دو ملیون افغانی در پلان انکشافی سال اول دوره یی ریاست جمهوری شان پیشبینی میگردید ودر سال های دوم وسوم وچهارم وبالاخره در پلان های کم از کم ده ساله به باز سازی آن اقدام می شد و تا سال 2010 کار ساختمان آن به پایان میرسید .

چون تندیسه های بامیان میراث فرهنگی دولت کوشانی ها است وجناب شان از اولاده کوشانی ها نیستند بنآ داس را به کلوخ تیز میکنند ودر این مورد تا زمانیکه ایشان وزیر اطلاعات وفرهنگ باشند قصه تندیسه های بودا در با میان مفت خواهد بود .

 

 

گفتم شاباش! آفرین به باری که با خود میبری ! تو چقدر میفهمی که، من نیم آنرا نمی فهمم. گفت : هنوز چی دیدی؟ اگر اجازه ات باشد فردا شما را به تماشای سایر ادارات خواهم برد . گفتم هزار بار من در خدمت حاضرم بادار هستی ! هر موقعی که خواستی من آماده ام. این را گفتم ورویه یی کمپیوترم را بستم واو پرید ودوباره در لابلای گنجواژه ها پناه برد .

 پایان

 

 


March 17th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
شعر،ادب و عرفان